Każdy z nas lubi jeździć samochodem a przy tym czuć się bezpiecznie i komfortowo. Jako posiadacz dwóch generacji Citroena C5 postanowiłem odezwać się do jednego z pobliskich salonów Citroena. Dzięki uprzejmości salonu Uliarczyk, mam okazje przetestować najnowszy model Citroena C5 X 2022. Jako miłośnik technologii i redaktor Tech2u nie mogłem się oprzeć możliwości testowania dla Was również w samochodów!
W testach przede wszystkim skupimy się na technologii użytkowej, czyli co oferuje i jak działa, komforcie systemów info-rozrywki czy naprawdę są aż tak toporne i nieprzemyślne, jak i o komforcie z jazdy. Wiec zerknijmy jaki jest Citroen C5 X?
Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na:
Citroen w swojej gamie stawia na 3 filary
Człowiek
Citroen chce zapewnić swoim użytkownikom jak najwięcej innowacyjnych i użytecznych technologii. Celem technologii ma być innowacyjność, mobilność i łatwość w obsłudze tak, aby korzystanie sprawiało radość. Czy tak będzie, sprawdzimy?
Zdrowie
Citroen był i jest ceniony za swoją wygodę. Dlatego chce zaoferować większy komfort dla każdego. Komfort ma być domeną tego modelu, widoczną zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Czy Citroen Advanced Comfort będzie taki jak go opisują?
Innowacyjności
Citroen jest znany z awangardy w swoim francuskim stylu, wielokrotnie pokazywał odważne, oryginalne i innowacyjne rozwiązania, które był ponad czasowe. Sprawdzimy czy francuska myśl poprawia komfort życia czy jednak je utrudnia.
Citroen Advanced Comfort, czyli savoir vivrew czasie podróży
4 filary komfortu
Cisza w trakcie jazdy, w trybie elektrycznym, z prędkością maks. 135 km/h
Ekologiczna charakterystyka, 0 L/100 km w trybie elektrycznym
Płynna jazda, bez szarpnięć,
moment obrotowy (360 Nm) dostępny w każdej chwili
Zasięg silnika elektrycznego.
Łatwe użytkowanie i ładowanie, automatyczne zarządzanie trybami jazdy
Funkcjonalne, modułowe i komfortowe wnętrze.
TŁUMIENIE – Zastosowanie odpowiednich rozwiązań w zakresie zawieszenia, foteli i akustyki, aby móc czuć się w Citroenie, jak w bezpiecznym „kokonie”
FUNKCJONALNOŚĆ– Duża ilość miejsca, praktyczne rozwiązania, pomysłowe schowki i łatwo dostępne elementy sterowania
SPOKÓJ – Zapewnienie komfortu psychicznego kierowcy i pasażerom poprzez wyświetlanie wyłącznie niezbędnych, użytecznych informacji oraz staranne dopracowanie oświetlenia i odpowiednio dobrane materiały wykończeniowe
PROSTE UŻYTKOWANIE – Intuicyjne technologie, przydatne w życiu codziennym systemy wspomagania prowadzenia, możliwość ciągłego korzystania z mobilnych technologii
Jako posiadacz 2 modeli Citroena C5 jeden 1.6 HDI 110 km hydro z 2005r. a drugi 2.0 HDI 140 km (po chipie na 170 km) bez hydro 2012r. Komforty to drugie imię tych samochodów, wygodne fotele i to zawieszenie hydro poezja. Nie zawsze można tak było określić niektóre rozwiązania w tym samochodzie. Czy faktycznie można określić to co oferuje Citroen jako prost czy funkcjonalne?? Przekonamy się!
Co to są progresywne ograniczniki hydrauliczne
Citroën C5 X, w wersji z silnikiem spalinowym, seryjnie wyposażony jest na każdym poziomie wyposażenia, w zawieszenie Citroën Advanced Comfort®, zapewniające poziom komfortu, niespotykany w tym segmencie. Jest to technologia wykorzystująca dwa progresywne ograniczniki hydrauliczne.
Zawieszenie pracuje w dwóch trybach, zależnie od sytuacji na drodze:
- Przy lekkich sprężeniach i rozprężeniach, sprężyna oraz amortyzator kontrolują ruchy pionowe bez potrzeby korzystania z ograniczników hydraulicznych, co daje efekt „latającego dywanu” i wrażenie, że samochód przelatuje nad nierównościami nawierzchni.
- Przy dużych sprężeniach i rozprężeniach sprężyna i amortyzator pracują razem z ogranicznikiem hydraulicznym sprężającym lub rozprężającym, który stopniowo spowalnia ruch, zapobiegając w ten sposób gwałtownemu zatrzymywaniu ruchu amortyzatora, pod koniec zakresu jego skoku
C5 X Hybrid, wyposażony jest seryjnie w pionierskie technologie:
Zawieszenie Aktywne Citroën Advanced Comfort®, które łączy stałe elektroniczne sterowanie z systemem progresywnych ograniczników
hydraulicznych. Dzięki temu, oferuje najlepsze cechy tych dwóch systemów, najlepszy komfort jazdy oraz przyczepność na najwyższym poziomie.
Zawieszenie tego typu, oferuje 3 tryby jazdy, do wyboru (Normal, Comfort i Sport).
Przełącznik trybów jazdy, pozwala wybierać tryb pracy hybrydowego układu trakcyjnego, z którym powiązany jest tryb pracy Zawieszenia aktywnego Citroën Advanced Comfort:
- Hybrid: Optymalne parametry wydajności układu trakcyjnego, dzięki równoczesnemu wykorzystaniu silnika spalinowego i elektrycznego + zawieszenia aktywnego w trybie Normal
- Comfort: Optymalne parametry wydajności układu trakcyjnego, dzięki równoczesnemu wykorzystaniu silnika spalinowego i elektrycznego + zawieszenia aktywnego w trybie Comfort
- Electric: Układ trakcyjny, pracuje w trybie 100% elektrycznym + zawieszenie aktywne w trybie Normal
- Sport: Układ trakcyjny zapewnia maksymalną moc dwóch silników jednocześnie + zawieszenie aktywne w trybie Sport + bardziej sportowa charakterystyka układu kierowniczego/automatycznej skrzyni biegów/reaktywności silnika.
Łączność z systemem MY Citroen Drive Plus
Sterowanie za pomocą dotykowych ekranów, z funkcją My Citroën Drive Plus:
My Citroën Drive Plus: nowy interfejs łączności, składający się z dotykowego ekranu o przekątnej, od 10’’ do 12’’ HD, 4 gniazda USB typu C oraz indukcyjna ładowarka smartfona. Nowy system infotainment, zaprojektowany tak, aby dostarczyć jak najlepsze wrażenia kierowcy i pasażerom: osobisty asystent, zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.
Ergonomia i prostota: architektura oparta na widgetach, inspirowanych światem smartfonów, strona główna i wirtualne skróty, uproszczony powrót bezpośrednio do strony głównej. Łączność: bezprzewodowa funkcja mirror screen i wiele możliwości połączenia, do wyboru. Funkcja poleceń głosowych w języku ojczystym, z potwierdzeniem graficznym, wzbudzana po wypowiedzeniu hasła „Hello Citroën„.
Personalizacja: maksymalnie 5 wariantów strony głównej, dopasowanych do profilów użytkownika (kierowcy oraz jeden standardowy). Rozszerzona konfiguracja profili: możliwość ustawienia 8 profilów, dla każdego z 2 smartfonów, zsynchronizowanych z systemem
Lepszy head up display??
C5 X oferuje innowacyjną i praktyczną technologię:
System wyświetlania informacji w polu widzenia kierowcy, na szybie przedniej (zwany eHUD), w kolorze i na dużej powierzchni.
Extended Head Up Display: wszystkie, najważniejsze informacje, wyświetlane są w polu widzenia kierowcy, zapewniając mu większy komfort psychiczny i bardziej bezpieczną jazdę:
Wyskakujące okienka systemów ADAS
• Asystent jazdy na autostradzie
• Okienko Alertów
• Okienko funkcji telefonu
• Info. tempomatu
• Nawigacja
• Okienko Media
• Lista kontaktów
Pakiet bezpieczeństwa by Citroen – jest tego trochę
Highway Driver Assist – System jazdy półautonomicznej, poziomu 2, wykorzystujący jednocześnie funkcje „Tempomatu adaptacyjnego Stop & Go” oraz „Wspomagania utrzymania pasa ruchu”. Jest on szczególnie przydatny, podczas jazdy na autostradzie. Funkcja, dostępna w zakresie prędkości, od 0 do 180 km/h
System kontroli martwego pola o dużym zasięgu – System kontroli martwego pola o zwiększonym zasięgu (do 70 m), (kontrolki sygnalizacyjne, rozmieszczone są w lusterkach bocznych).
Alert – Układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy tyłem, np. podczas manewru wyjeżdżania tyłem z
miejsca parkingowego, ostrzegając kierowcę o obiekcie zbliżającym z się z boku (samochodzie, pieszym, rowerzyście…).
System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania Proximity – System umożliwia automatyczne otwieranie i uruchomienie, po zbliżeniu się do pojazdu (ADML proximity), a także automatyczne zablokowanie drzwi po oddaleniu się od samochodu, bez konieczności wyjmowania klucza z kieszeni.
Top 360 Vision – System wyświetla wszystkie obiekty znajdujące się wokół samochodu ułatwiając manewrowanie, zwłaszcza, gdy są niewidoczne przez szybę lub w lusterkach. 4 kamery HD przekazują w czasie rzeczywistym obraz terenu w zasięgu 360°, wokół C5 X.
Alert Niezamierzonego Przekroczenia Linii – System kontroluje i koryguje tor jazdy, ostrzegając kierowcę o ryzyku niezamierzonego przekroczenia linii wyznaczającej pas ruchu, bez włączonego kierunkowskazu (przy prędkości, powyżej 65 km/h).
Automatyczne światła drogowe – System automatycznie sterujący przełączaniem świateł drogowych i mijania, zależnie od sytuacji na drodze i obecności innych pojazdów na drodze.
System kontroli uwagi kierowcy – System ocenia poziom uwagi kierowcy na podstawie odchyleń samochodu względem środka pasa ruchu i w razie potrzeby sygnalizuje Konieczność zrobienia przerwy, za pomocą sygnału dźwiękowego i komunikatu „Zachowaj czujność”.
Komunikat „Czas na kawę” – System powiadamia kierowcę o konieczności zrobienia przerwy w podróży. Sygnał jest emitowany po 2 h jazdy z prędkością powyżej 65 km/h i powtarzany po każdej dodatkowej godzinie aż do zatrzymania samochodu.
Kontrola toru jazdy przyczepy – Wykrywa ponadnormatywne odchylenia przyczepy od toru jazdy samochodu i steruje układem hamulcowym pojazdu, aby ustabilizować trajektorię ruchu przyczepy
Elektryfikacja zdaniem Citrena
75 % użytkowników pokonuje dystans poniżej 50 KM/dziennie
Odpowiedź hybrydy: możliwość korzystania na co dzień z trybu 100% elektrycznego
Większość użytkowników obawia się krótkiego zasięgu samochodów elektrycznych i hybrydowych
Odpowiedź hybrydy:
możliwość uzyskania większego bądź nieograniczonego zasięgu dzięki silnikowi spalinowemu
Jazda w trybie elektrycznym 100%:
- emisja CO2: 0 g/km
- zużycie paliwa: 0 L/100 KM
- jazda bez hałasu: od 0 do 135 KM/H
- zasięg do 55 km
Ładowanie:
- WALLBOX: MAKS. W CIĄGU 2H
- GNIAZDO WZMOCNIONE GREEN UP: 4 H
- GNIAZDO DOMOWE: 7 H
Hybryda 225 ë-EAT8
Hybryda PLUG-IN, zapewniająca moc 225 KM, oferuje przyjemność ruszania i jazdy z maksymalną prędkością 135 km/h bez emisji CO2, oraz możliwość pokonania do 55 km (wg WLTP) w trybie elektrycznym. Taki zasięg, spełnia większość codziennych potrzeb klientów.
W ofercie, dostępne są również 2 silniki benzynowe:
- Puretech 130 S&S EAT8 (od 135 g/km)
- Puretech 180 S&S EAT8 (od 147 g/km)
Nowy Citroën C5 X hybrydowy Plug-in, oferuje funkcję „eSave”:
Oferuje możliwość zachowania pewnej rezerwy energii elektrycznej, zapewniającej możliwość jazdy w trybie elektrycznym, w dowolnym momencie. Istnieje możliwość zachowania maksymalnego poziomu naładowania baterii lub ilości umożliwiającej przejechanie w trybie elektrycznym, 10 lub 20 km. W przypadku, gdy poziom naładowania baterii jest zbyt niski w chwili aktywacji funkcji eSave, silnik spalinowy pełni jednocześnie funkcję napędu, a także generatora energii elektrycznej. Dzięki temu, możliwa jest później jazda w trybie elektrycznym, np. w strefie zielonej, bez emisji.
Tryby jazdy hybrydy
ELECTRIC (ZEV):
- Napęd 100% elektryczny
- Specjalny sygnał dźwiękowy, emitowany przy prędkości, od 0 km/h do 30 km/h, w trybie jazdy elektrycznej
HYBRID:
- Optymalne zestrojenie układu trakcyjnego, dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu napędu silnika spalinowego i elektrycznego
- Najlepszy kompromis, na rzecz wydajności i wszechstronności użytkowej
KOMFORT:
- Zoptymalizowana praca układu trakcyjnego, dzięki jednoczesnej pracy silnika spalinowego i elektrycznego
- Zawieszenie sterowane elektronicznie, w trybie komfort
SPORT
- Układ trakcyjny, dostarcza pełną moc, z dwóch silników
- Konfiguracja, zapewniająca najlepszą dynamikę i maksymalne osiągi
Ładowanie baterii w Citroënie C5 X
Czas pełnego ładowania baterii w C5 X, zależnie od typu źródła zasilania:
- Domowe gniazdko elektryczne 8A: 7h 05min
- Wzmocnione gniazdko elektryczne 14A: 3h 55min
- Wallbox i zintegrowana ładowarka 3,7 kW: 3h 25min
- Wallbox i zintegrowana ładowarka 7,4 kW: 1h 40min.
Recenzja na Tech2u
Już za niedługo rozpocznie się moja przygoda z tym modelem i wieloma innymi piszcie co chcecie wiedzieć albo co sprawdzić? Już mam kilka ciekawych testów w głowie. Zapraszam was wszystkich na nasze konta Instagrama i Tik Toka tam znajdziecie wiele ciekawych materiałów bądźcie czujni.
Dyskusja na temat tego post