C5X Oferty
Dzięki życzliwości salonu Citroena – Uliarczyk, dnia 9 września miałem okazję odebrać mojego Citroena C5X na testy. Kiedy dotarłem do salonu, zostałem serdecznie przyjęty, a nawet zaproponowano mi kawę, choć, przyznam się, że moje serce biło już tak mocno jak silnik. Przyznam jednak, że testowanie telefonu za 5 tysięcy złotych czy laptopa za 10 tysięcy to zupełnie inna para kaloszy w porównaniu do testowania samochodu wartego 200 tysięcy. Po podpisaniu stosu papierów przyszedł czas, aby Pan Rafał wyprowadził tego rumaka ze stajni.
Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na:
Wyszedł z garażu ten ogromny samochód, długi jak jaszczurka, a jednocześnie robiący wrażenie potęgi. Już z daleka rzucał się w oczy – opadający dach i te charakterystyczne światła. Nagle zatrzymał się tuż przede mną, patrząc na mnie swoimi nietuzinkowymi reflektorami. Otrzymałem kluczyki, a Pan Rafał rozpoczął swoją opowieść o tym niezwykłym pojeździe.
Wnętrze samochodu zaskoczyło mnie przestronnością. Zanim jednak zacząłem weryfikować każdy element i obijać plastikowe detale, zrozumiałem, że to nie jest moment na takie testy. Teraz trzeba cieszyć się chwilą odebrania samochodu. Pan Rafał tłumaczył szczegóły, a ja słuchałem z zainteresowaniem.
Opuszczając salon, postanowiłem szybko przetestować, ile pustaków mogę zmieścić w bagażniku na potrzeby budowy u szwagra. Ale spokojnie, to był tylko żart!
Zapraszam was teraz do mojej recenzji, w której zmierzę się z francuską technologią. Znajdzie się tu odrobina sarkazmu, ale też mnóstwo rzetelnych testów. A teraz, co za model trafił w moje ręce?
Specyfikacja Citroen C5X
- Citroena C5X otrzymałem w wersji Shine z benzynowym silnikiem 1.6 PureTech o mocy 181 KM i 250Nm,
- został wyposażony w ośmio stopniową skrzynię biegów EAT8 ze sprzęgłem hydrokinetycznym,
- stał na 19 calowych felgach Aero X, kolorze nadwozia Gris Platinium,
- środek zdobi nam czarna naturalna skóra z perforacją o nazwie Hype Black,
- deklarowany czas od 0 do 100 wynosi 8,1 s,
- dzięki 60 litrowemu zbiornikowi paliwa możemy pokonać według producenta 1071 km (autostrada)
- sam C5X waży 1467 kg a długość wynosi 4 805 mm, szerokość 1 815 mm, wysokość 1 485 mm i prześwitem sięgającym 194 mm
- bagażnik ma pojemność 1640 l ze złożonymi siedzeniami, a 545 l, gdy siedzenia nie są złożone,
- Specyfikacja warta 189 tys.
Sylwetka i jakość wykonania Citroen C5X
Citroen to marka z długą historią innowacyjnych rozwiązań technologicznych i unikalnego wzornictwa wśród swoich modeli. Choć niektóre z tych rozwiązań przetrwały do dzisiaj, a niektóre zostały wycofane, to Citroen zawsze pozostawał na czele poszukiwań awangardowego stylu, który miał wyróżniać się w tłumie.
Nowy Citroen C5X kontynuuje tę tradycję. Jest to samochód o odważnym i wyrafinowanym designie, który wzbudza różne emocje. Wydaje się, że to kwestia gustu, czy ktoś pokocha jego nietuzinkową sylwetkę, ale w mojej ocenie prezentuje się naprawdę znakomicie.
Zacznijmy od tyłu, gdzie opadająca linia dachu kończy się efektowną lotką i spojlerem, nadając samochodowi wyjątkowy i sportowy charakter. Dodatkowo, wyróżniające się światła w kształcie szewronów dodają mu stylu. To połączenie sprawia, że całość wygląda futurystycznie i robi wrażenie. Warto zauważyć, że nawet sama lotka została wykonana z dbałością o najmniejsze detale. To nie tylko zwykły kawałek plastiku – posiada potężny otwór, który nie tylko wpływa na estetykę, ale również pomaga w odprowadzaniu wody i poprawia aerodynamikę. To subtelne, ale ważne rozwiązanie.
Przesiadając się z mojego wcześniejszego modelu C5, zauważyłem, że nowa linia nadwozia jest znacznie bardziej wyrazista i unikalna. To wyraźny kontrast w porównaniu do wcześniejszej generacji. Nawet antena na dachu jest imponująco duża, ale pasuje do ogólnej estetyki samochodu, podkreślając jego charakter.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej światłom, gdzie na bokach kloszy widnieją napisy Citroen LED Vision, sugerując zaawansowane technologie, jakie kryją się w tych lampach. Jednak ich wygląd również przyciąga uwagę – osobiście kojarzą mi się z wyrazistymi rysami twarzy. Górna część lampy przypomina unikalne brwi, podczas gdy dolna część wydaje się być skośnymi oczami. To wzornictwo może kojarzyć się z azjatycką estetyką i wydaje się być skierowane właśnie ku tej kulturze. To unikalne i niecodzienne cechy, które nadają samochodowi wyjątkowy charakter – co uważam za duży plus
Zwróćmy teraz uwagę na szczegół dotyczący tylnej szyby. Zauważyliście, czego tam brakuje? Zaczynając od Citroena C5 III, produkowanego w Europie w latach 2008-2017, a także w wersji sedan w Chinach do 2021 roku, w tej części auta nie znajdziemy tradycyjnej wycieraczki. Podobne rozwiązanie zastosowano również w Citroenie C6. Jakie jest moje zdanie na ten temat? Patrząc na trzynastoletnie doświadczenia marki Citroen i moje osobiste siedmiodniowe testy tej tylnej szyby (o ile można to określić jako test, gdyż mam wersję kombi, która posiada wycieraczkę), mogę śmiało powiedzieć, że to rozwiązanie sprawdza się naprawdę dobrze!
Podczas jazdy w deszczowe dni, na początku wydaje się, że krople deszczu nie spływają tak sprawnie, jak podczas użycia wycieraczki, i ma się ochotę zareagować chamsko, by je usunąć. Jednak po zaledwie kilku minutach jazdy, krople deszczu znikają, co jest wynikiem wpływu prędkości samochodu. Wydaje się to działać niczym niewidzialna wycieraczka. Nie jestem pewien, czy ta specjalna szyba jest pokryta jakimś specjalnym preparatem, czy też to wyjątkowe zprofilowanie tylnej części auta odgrywa rolę (⊙_⊙)?
Patrząc z boku na ten samochód, od razu rzuca się w oczy jego wydłużona linia nadwozia z licznymi wytłoczeniami, podkreślając sylwetkę tego pojazdu. Potwierdzeniem jego charakteru SUV-a jest. Elementem nawiązującym do stylu terenowego są również plastikowe osłony błotników. Co jeszcze przyciąga uwagę, to linia dachu, która biegnie stosunkowo wysoko i delikatnie opada ku tyłowi, gdzie łączy się ze spojlerem.
W mojej wersji auta znajdują się relingi dachowe, choć niestety nie posiadają one prześwitów, co oznacza, że konieczne jest dokupienie bagażnika dachowego. Osobiście nie jestem zadowolony z takiego rozwiązania. Wcześniej wiele razy wykorzystywałem pasy i dostępny prześwit w relingach do przewożenia materacy i innych przedmiotów, co sprawiało, że były one funkcjonalne. Brak tej opcji wpływa negatywnie na ich praktyczność.
Na prawej stronie samochodu umieszczono ogromną klapkę wlewu paliwa…, która, gdyby ktoś przypadkiem miał problem z dostępem do drzwi, mógłby spokojnie użyć jako awaryjnego wejścia. To pierwszy raz, kiedy widzę tak wielką klapkę. Rozumiem, że może to być miejsce przygotowane do ładowania silnika elektrycznego, ale wydaje się to dość nietypowe.
Idąc płynnie od linii nadwozia w kierunku przodu, natykamy się na różne zdobienia i detale. Jest ich tak wiele, że opisanie ich wszystkich graniczy z niemożliwością. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów jest maska samochodu, która ma subtelne wyprofilowanie, nadając jej solidnego i masywnego wyglądu. Bezpośrednio pod maską znajduje się logo Citroena, które delikatnie rozdziela się na kolejne elementy, tworząc niepowtarzalny wzór przypominający charakterystyczny znaczek marki.
Górna część maski przywodzi na myśl długi i smukły miecz samuraja, a to właśnie z niej wydobywa się główne światło jazdy oraz sygnały kierunkowskazów. Dolna część maski, niestety, pełni przede wszystkim funkcję zdobienia, a jest to chyba najmniej urokliwy element w całej sylwetce tego auta. Rozumiem, że musi znaleźć się miejsce na światła, ale uważam, że można było to zrobić w bardziej estetyczny sposób. Te wielkie, owalne klosze wydają się nieco nieproporcjonalne i psują ogólny wygląd samochodu. Nie jestem zwolennikiem tak dużych bomb świetlnych, które w mojej opinii niszczą całą estetykę.
U dołu maski, można dostrzec elementy ozdobne przypominające delikatne skrzela, a co więcej, jest tam subtelne nawiązanie do logo Citroena. To dowód na dbałość o detale, którą docenią fani marki. Ten samochód oferuje wiele innych fascynujących elementów wartych omówienia, ale teraz skupmy się na tym, za co Citroen jest znany – na wyjątkowym komforcie jazdy.
Komfort podczas podróży
W poprzednim poście omówiłem różne technologie dostępne w Citroenie C5X. Teraz czas przyjrzeć się, jak te technologie sprawdzają się w praktyce i jak ewoluują w porównaniu do poprzednich wersji modeli Citroena C5.
Zawieszenie Citroen Advanced Comfort
Citroen oferuje dwa różne rodzaje zawieszenia w modelu C5X. Pierwsze z nich to zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, znane jako Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Drugi rodzaj zawieszenia jest dostępny tylko w wersji hybrydowej i to aktywne zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. W zależności od wybranego trybu jazdy, zawieszenie dostosowuje się automatycznie. Chociaż nie miałem okazji przetestować aktywnego zawieszenia ani wersji hybrydowej, to jednak poniżej opiszę, jak działa standardowe zawieszenie, które miałem okazję wypróbować.
PHC w praktyce
Zalety:
- Zawieszenie miękkie porównywalne do HydroActive
- Bardziej zbita, solidna jednostka na zakrętach
- Nadwozie jest mniej podatne na pochyły podczas wertepów
Wady:
- Brak regulacji wysokości
- Nurkowanie przy hamowaniu
Podczas jazdy po różnych rodzajach dróg, włącznie z wyboistą nawierzchnią, Citroen C5X zachowuje się wyjątkowo komfortowo. To auto idealnie sprawdza się na nierównych drogach, co jest istotne, zwłaszcza w przypadku remontów dróg w okolicy. Choć drogi są wyboiste i pełne nierówności, Citroen C5X radzi sobie z nimi doskonale. Zawieszenie działa efektywnie, a dzięki temu jazda jest niemal bezgłośna i bardzo komfortowa. Nie odczuwa się bujania podczas jazdy po nierównościach, co jest przeciwnością do poprzedniego modelu C5 z zawieszeniem HydroActive, który czasami może być bardziej „bujny”.
Citroen C5X charakteryzuje się również stabilnością podczas pokonywania zakrętów. Nawet w porównaniu do modelu C5 z tradycyjnym zawieszeniem, C5X oferuje wyraźnie lepszą stabilność i komfort jazdy na dziurach oraz w zakrętach. To zawieszenie sprawia, że jazda jest bardziej pewna i bezpieczna, a samochód nie traci trakcji w trudnych warunkach drogowych.
Mimo tych zalet, warto zauważyć, że Citroen C5X ma tendencję do „nurkowania” podczas hamowania. W porównaniu do wcześniejszego modelu C5 z zawieszeniem HydroActive, może to być bardziej odczuwalne. Niemniej jednak, to auto nadal oferuje doskonały komfort jazdy i stabilność na drodze.
Siedzenia
Zalety:
- Wentylowane siedzenia
- Bardzo miękkie fotele
- Dobra jakość i wykonanie
- Możliwość masażu
- Regulacja w wielu płaszczyznach
- Regulacja odcinka lędźwiowego
Wady:
- Schowane zamki pasów bezpieczeństwa
- Niewygodne pasy dla pasażerów z tyłu
- Nieregulowany środkowy zagłówek
- Tunel środkowy
Siedzenia w Citroenie C5X to prawdziwy raj dla miłośników komfortu. Są one wyjątkowo wygodne i eleganckie, co sprawia, że podróżowanie tym autem to czysta przyjemność. Dodatkowym atutem jest możliwość dostosowania pozycji siedzenia do swoich indywidualnych preferencji, dzięki aż ośmiu dostępnym ustawieniom. Dzięki temu każdy podróżny znajdzie pozycję, w której będzie się czuć komfortowo, niezależnie od długości trasy.
Warto zaznaczyć, że Citroen zadbał o jeszcze większy komfort siedzeń w modelu C5X, poprzez zastosowanie dodatkowej warstwy pianki o grubości 15 mm. To sprawia, że siedzenia są niezwykle wygodne i doskonale dopasowują się do ciała. Wyprofilowanie foteli, jakość materiałów (w tym skóra), wentylacja siedzeń oraz grube pianki to elementy, które przekładają się na wyjątkowy komfort podczas jazdy.
Szczególnie warto docenić możliwość regulacji odcinka lędźwiowego siedzeń w czterech płaszczyznach. To cecha, która nie tylko zwiększa komfort podróżowania, ale także wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie, zwłaszcza podczas dłuższych tras. Siedzenia w Citroenie C5X są zdecydowanie atutem tego modelu i zapewniają podróżnym niezapomniane doznania.
Funkcje dotyczące ustawień fotela i zagłówka w Citroenie C5X są wyraźnie zaprojektowane z myślą o zwiększeniu komfortu i indywidualizacji. Chociaż na początku zagłówki mogły wydawać się irytujące, po pewnym czasie okazało się, że są to funkcje, które można skonfigurować na wiele sposobów, by dostosować je do swoich preferencji.
Zagłówki z regulacją położenia oferują możliwość dostosowania ich zarówno w pionie, jak i w poziomie. To cecha, która może być irytująca na początku, ale po opanowaniu technik regulacji stają się one bardziej komfortowe. Warto zaznaczyć, że poziomy nachylenia zagłówków można dostosować poprzez przycisk i przesunięcie ich do tyłu lub przodu.
Funkcja pamięci ustawień fotela jest praktyczna, szczególnie jeśli samochód jest użytkowany przez kilka osób o różnych preferencjach co do pozycji siedzenia. Umożliwia to łatwe przełączanie się między zapisanymi pozycjami fotela, co eliminuje konieczność ustawiania go za każdym razem od nowa.
Co do opcji przywitania, która pozwala na odjeżdżanie fotela po otwarciu drzwi, zamiast czekać na wyłączenie silnika, wydaje się to ciekawym rozwiązaniem zwiększającym komfort wsiadania do pojazdu. Jednak Twoja uwaga, że fotel zaczyna się przesuwać dopiero po otwarciu drzwi, a nie po wyłączeniu silnika, jest zrozumiała. Może to być kwestia indywidualnych preferencji, które różnią się między kierowcami. Warto byłoby, aby taka funkcja była bardziej konfigurowalna, aby każdy mógł dostosować ją do swoich upodobań.
A jak z siedzeniami z tyłu?
Siedzenia pasażerów są komfortowe, co pozwala czterem osobom na przyjemną podróż. Jednak w pełnym składzie, czyli piątą osobą na pokładzie, może pojawić się pewien dyskomfort. To powszechne wyzwanie w przypadku wielu samochodów, zarówno SUV-ów, jak i kombi. Przestrzeń na tylnej kanapie zazwyczaj jest projektowana z myślą o czterech podróżujących.
Jednym z aspektów, który może być uciążliwy, jest umiejscowienie pasów bezpieczeństwa dla pasażerów z tyłu. Dla osób o wzroście poniżej 170 cm, pasy te mogą być ulokowane na wysokości szyi, co może budzić pewne obawy związane z bezpieczeństwem. Wysoko umieszczone pasy mogą być mniej komfortowe i mniej skuteczne w razie nagłej potrzeby.
Kolejnym aspektem jest lokalizacja zamków pasów, która może sprawiać pewne trudności. Zamki te są czasami umieszczone zbyt głęboko, co wymusza na pasażerach niepotrzebne wysiłki podczas zakładania pasów bezpieczeństwa. Szybki i łatwy dostęp do zamków pasów jest ważny dla wygody i bezpieczeństwa podróżujących.
Być może warto rozważyć zgłoszenie swoich uwag producentowi lub salonowi samochodowemu, aby dowiedzieć się, czy istnieją rozwiązania lub modyfikacje, które mogłyby poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżowania pięcioma osobami w tym konkretnym modelu samochodu.
Rozumiem, że w samochodach tego typu nie oczekuje się, aby podróżować nimi w pełnej piątce, jednak fakt, że środkowy zagłówek nie posiada regulacji w żadnej płaszczyźnie jest nieco zaskakujący. Tutaj mamy do wyboru tylko dwie opcje – albo go mamy, albo nie, z możliwością całkowitego zdemontowania. Jest to z pewnością ograniczenie, które wpływa na komfort. Warto również wspomnieć, że w tej strefie znajduje się dość niewysoki, ale obecny tunel środkowy.
Ile ma miejsca Citroen C5X?
Podczas tej wyprawy wziąłem ze sobą kilka osób do testu:
Kamil, imponujący 150-kilogramowy mężczyzna o imponującym wzroście 2 metrów, szybko docenił komfort siedzeń zarówno z przodu, jak i z tyłu samochodu. Warto zaznaczyć, że z tyłu nie ma problemu z ilością miejsca, szczególnie gdy ustawisz fotel kierowcy w wygodnej pozycji. Nawet Kamil, ze swoją niezwykłą posturą, miał wystarczająco dużo przestrzeni, a nawet jego wielkie buty o numerze 48 bez problemu się zmieściły.
Choć przestrzeń z tyłu nie jest ogromna, drobne dostosowania foteli mogłyby pozwolić Kamilowi na wygodną podróż. Warto podkreślić, że każdy z nas ustawia fotele na swój sposób – wyżej, niżej, bardziej pionowo lub w bardziej leżącej pozycji, co wpływa na dostępną przestrzeń. Nawiewy powietrza skierowane są tak, że trafiają w kolano Kamila, ale wysokości nad głową nie brakuje, więc można uznać, że test przestrzeni na tylnej kanapie zaliczamy na plus.
Aneta, moja ukochana teściowa, choć niska o wzroście 160 cm (choć na koturnach wydaje się wyższa), również miała okazję przetestować Citroena C5X. Przestrzeń na tylnym siedzeniu nie jest imponująca, ale cenne jest to, że można dostosować fotel do wyższej pozycji, co pozwalało Anecie na zachowanie dobrej widoczności zza kierownicy. Niestety, kiedy usiadła z tyłu, to „duży telewizor” (jak sama go nazwała, narzekając na niego także siedząc z przodu) stanowił pewną przeszkodę, ograniczając widoczność. Dla osób o niższym wzroście takie elementy wyposażenia wnętrza mogą stanowić problem, blokując horyzont.
Audio i jakość rozmów
Osobiście nie jestem maniakiem dźwięku, ale jakość dźwięku w Citroenie C5X jest naprawdę imponująca. Maksymalna głośność pozwala przejechać przez wieś i podzielić się muzycznymi doznaniami z innymi, ponieważ mimo solidnego wygłuszenia dźwięk wydobywa się z auta. W wersji Shine mamy pakiet z ośmioma głośnikami, co moim zdaniem gwarantuje wystarczająco czyste i głośne brzmienie, z wyraźnie oddzielonymi tonami. Dodatkowo, dostępny jest korektor dźwięku, więc można dostosować ustawienia dźwięku według swoich preferencji. Ja osobiście nieco podbiłem basy i uzyskałem rewelacyjny efekt!
Co do jakości rozmów telefonicznych, oceniłbym ją na 8/10. Czasami mikrofon zbierał odgłosy otoczenia, ale mimo to jakość dźwięku była na tyle dobra, że prowadzenie rozmowy w samochodzie było porównywalne z korzystaniem z telefonu komórkowego.
Wyciszenie
Zalety:
- Dobre wyciszenie samego samochodu
Wady:
- Słabe wygłuszenie podwozia
W kwestii wyciszenia, coś, czego brakuje w moim C5 X7 – konkurencyjne auta wyraźnie przewyższają go pod względem wygłuszenia. W przypadku Citroena C5X, za niemałe pieniądze, uzyskujemy wyciszenie na dobrej jakości poziomie. Kiedy siedzimy w samochodzie, można to porównać do włączenia funkcji aktywnego wygaszania hałasu (ANC) w słuchawkach – poziom wyciszenia jest imponujący. Jednak jest pewne „ALE” – wygłuszenie podwozia i dźwięków dochodzących z dołu samochodu pozostawia wiele do życzenia.
Najbardziej to uświadomiło mi otwarcie bagażnika, gdy wszelkie hałasy i szum wtargnęły do kabiny. Warto jednak wspomnieć, że wyjątkowo głośne dźwięki dochodzące spod samochodu stają się uciążliwe, zwłaszcza podczas jazdy po mokrej nawierzchni. To wtedy wrażenie wyciszenia staje się mniej imponujące, co sprawia, że wyciszenie podwozia w Citroenie C5X jest zauważalnie słabsze. W trakcie jazdy na suchej nawierzchni słyszałem nawet szum opon głośniej niż zazwyczaj, co sugeruje konieczność wymiany opon na bardziej ciche.
Sytuacja staje się irytująca, gdy deszcz spada i droga robi się błotnista – wtedy dźwięk kamieni uderzających w podwozie przeszkadza i wydaje się, że system ANC przestaje działać. Mimo że ogólnie panuje cisza, to dźwięki dochodzące spod auta zakłócają tę przyjemność. To zjawisko można porównać do starszej wersji C5 X7, w której również wyciszenie podwozia nie jest na satysfakcjonującym poziomie. Citroen słynie z komfortu i ciszy, co jest jednym z jego filarów, dlatego rozczarowałem się w tej kwestii. Choć nie jest to auto premium, w dzisiejszych czasach można oczekiwać pewnego standardu pod względem wyciszenia, zwłaszcza od Citroena.
Dokonałem kilku testów hałasu, korzystając z aplikacji do pomiaru poziomu dźwięku na telefonie komórkowym, choć moje przygotowanie do tych pomiarów mogło być lepsze. Wyniki te są bardziej ciekawostką niż statystykami. W każdym razie, zamierzam się w tej kwestii usprawnić, a firmy chętne do współpracy w przyszłych recenzjach serdecznie zapraszam.
W miarę możliwości, oto wyniki pomiarów przy różnych prędkościach:
- Przy prędkości 50 km/h, średni poziom hałasu wyniósł około 75 dB,
- Przy prędkości do 90 km/h, średni poziom hałasu wyniósł około 71 dB,
- Przy prędkości 110 km/h, średni poziom hałasu wyniósł około 77 dB.
Wyświetlacz head-up
Zalety:
- Czytelny
- Personalizowany
To jest niesamowite! Każda osoba, która wsiadła do tego samochodu, była zachwycona. Wyświetlacz head-up jest naprawdę duży i czytelny. Osobiście dostosowałem go tak, aby wyświetlał prędkość (oczywiście), mapę i spalanie. Dzięki niemu nawigacja po wszystkich funkcjach jest znacznie prostsza. Prawie za każdym razem spoglądałem na head-up, zamiast na tradycyjny licznik. Włączając tempomat, wyświetla się odczyt znaków drogowych, a także pozwala dostosować ustawienia odległości aktywnego tempomatu oraz wybierać preferowane źródło dźwięku. Całe sterowanie skupione jest w jednym miejscu! Sekcja dla kierowcy jest wyodrębniona od głównego ekranu i wszystkich pokręteł. Wszystko jest łatwo dostępne na kierownicy.
Kamera cofania i alerty
Zalety:
- Obrotowa kamera
- Funkcja czyszczenia kamerki
- Dobra jakość kamery
- Widok z lotu ptaka przy
- Ustawienia jasności i kontrastu kamery
- Pokazywanie z której strony nadciąga zagrożenie
Wady:
- Gorsza jakość kamerki przy słabym oświetleniu
- Zbyt głośne alerty
Kamera cofania jest dobrej jakości i posiada praktyczną funkcję myjki, choć w praktyce może nie działać skutecznie lub być źle ustawiona. Na plus, warto zaznaczyć, że kamera jest obrotowa i zwiększa pole widzenia, obracając się wraz z ruchem kierownicy. W wersji Shine nie mamy prawdziwej kamery 360 stopni, ale dwie kamery renderują obraz w czasie jazdy. Jednakże, gdy zbliżamy się do przeszkody na małą odległość, system automatycznie przełącza widok na ten z lotu ptaka, co ułatwia precyzyjne parkowanie. Niestety, w nocy jakość kamery może być słabsza, brak wystarczającego oświetlenia.
Citroen C5X jest wyposażony w system informujący kierowcę o potencjalnych zagrożeniach podczas wyjazdu z miejsc o słabej widoczności. Ten system działa skutecznie, dostarczając komunikat dźwiękowy i wskazując, z której strony nadchodzi zagrożenie. To przydatne narzędzie, które może ostrzec kierowcę zarówno o innych pojazdach, jak i pieszych. Działa to efektywnie i pomaga w poprawieniu bezpieczeństwa na drodze.
Tempomat adaptacyjny z systemem rozpoznawania znaków
Citroen C5X jest wyposażony w adaptacyjny tempomat, który umożliwia półautonomiczną jazdę. Po naciśnięciu przycisku „Assist” kierowca może uruchomić ten system. Citroen C5X jest zdolny odczytywać znaki drogowe i dostosowywać prędkość pojazdu. Po pierwszym naciśnięciu przycisku „OK” tempomat utrzymuje obecną prędkość, a po drugim naciśnięciu dostosowuje ją do wykrytych znaków, na przykład zwiększając prędkość, gdy znak wskazuje na wyższą dopuszczalną prędkość.
Co do adaptacyjnego tempomatu, ten system samodzielnie kontroluje prędkość pojazdu, dostosowując ją do ruchu na drodze. Można również wybrać jedną z trzech dostępnych odległości, które zostaną zachowane względem pojazdu jadącego z przodu. Jest to przydatna funkcja, która pomaga w utrzymaniu bezpiecznej odległości od innych pojazdów.
Obsługa systemu adaptacyjnego tempomatu i utrzymywania pasa ruchu w Citroenie C5X jest stosunkowo prosta. Jednak, jak podkreśliłeś, nie zawsze działa idealnie. System utrzymywania pasa ruchu czasem może mieć trudności z dokładnym odczytywaniem linii na drodze, a także zareagować na nieistniejące linie lub źle odczytane znaki.
Co do ruszania podczas zatrzymań, system często wymaga interakcji kierowcy, aby wznowić jazdę. Czasem może być zbyt ostrożny i zwlekać z ruszeniem, co może irytować innych kierowców na drodze.
Odczytywanie znaków drogowych i dostosowywanie prędkości pojazdu do nich jest przydatne, ale czasem może nie być absolutnie precyzyjne. Ważne jest, aby kierowcy zachowali czujność i nie polegali wyłącznie na tym systemie, zwłaszcza w miejscach, gdzie są światła i duży ruch, jak w większych miastach. Dodatkowo, system utrzymania na pasie ruchu może nie zawsze działać doskonale, co powoduje czasem dziwne zachowania pojazdu.
Dlatego zawsze warto zachować kontrolę nad pojazdem i nie ufać systemom w 100%. Bezpieczeństwo na drodze zawsze powinno być priorytetem.
Dodatkowe Technologie w Citroenie C5X
Citroen C5X oferuje kilka zaawansowanych technologii, w tym czujnik martwego pola, który działa na szerokim obszarze i jest skuteczny. Producent deklaruje zasięg tego czujnika na aż do 70 metrów, chociaż nie udało Ci się tego zweryfikować.
Funkcja bezkluczykowego dostępu jest wygodna, ale niesie pewne ryzyko związanego z potencjalnym przejęciem sygnału i kradzieżą auta. To wygoda, ale może być irytująca podczas mycia pojazdu, ponieważ auto często otwiera się i zamyka automatycznie.
System automatycznych świateł działa doskonale. Światła LED świecą wyjątkowo jasno. Automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe w zależności od sytuacji na drodze, takie jak wykrywanie innych pojazdów czy pieszych, działa bardzo dobrze. Funkcja ta zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Jednak, odbierasz alerty systemu, takie jak niezamierzone przekroczenie linii czy potencjalna kolizja, jako zbyt głośne, a dźwięki kierunkowskazów jako makabryczne. Chciałbyś możliwości dostosowania głośności tych alertów lub ustawienia ich minimalnego poziomu głośności.
Funkcja Stop & Go, czyli automatyczne wyłączanie i włączanie silnika podczas postoju, jest wygodna, ale mogłaby być bardziej opcjonalna. Uważasz, że narzucona implementacja tej funkcji może szkodzić rozrusznikowi pojazdu. Dlatego cieszysz się, że masz dedykowany przycisk do kontrolowania tej funkcji.
Infotainment
Zalety:
- Prosty i czytelne menu
- Intuicyjne sterowania
- Duża możliwość personalizacji
- Sprawne działanie Android Auto i Apple Play
- Dedykowany przycisk do ustawień samochodu
- Mała ilość przycisków
- 8 profili z własnymi ustawieniami
Wady:
- Szybkość animacji
- Czas przełączania muzyki na Bluetooth
- Zbyt głośne alerty
- Włączenie zajmuje 14 sekund
Citroen promuje swój system rozrywki i nawigacji jako coś podobnego do korzystania ze smartfona. Jednak Twoje doświadczenia zdają się różnić. Zauważasz, że interfejs może być problematyczny ze względu na niemieszczące się polskie tłumaczenia, długie animacje i względnie długi czas uruchamiania ekosystemu, co wynosi 14 sekund. Jesteś też krytyczny wobec interfejsu użytkownika, sugerując, że możliwość dostosowania szybkości animacji mogłaby poprawić komfort korzystania z systemu.
Cenisz opcję dostosowywania ekranu od kierowcy w Citroenie C5X. System ten oferuje trzy różne tryby oraz aż pięć wariantów głównej strony na tablecie, co pozwala dostosować go do własnych upodobań. Twój wybór skupia się na wyświetlaniu informacji dotyczących temperatury silnika, pojemności paliwa, spalania i prędkości, co uważasz za najważniejsze. Jest dla Ciebie ważne, że ekran jest czytelny, a jego zdolność do automatycznego dostosowywania jasności przyczynia się do komfortu jazdy, szczególnie wieczorem. Podkreślasz jednak, że szybkość animacji mogłaby być bardziej płynna i szybsza, co poprawiłoby ogólne wrażenia z korzystania z systemu.
Drugi ekran w Citroenie C5X o wymiarach 12 cali i rozdzielczości HD jest przyjemny i nie oślepia, dzięki możliwości zmniejszania jasności. Jednak brakuje Ci opcji całkowitego wyłączenia ekranu z jednoczesnym jego funkcjonowaniem. W poprzedniej wersji Citroena C5 X7 istniał przycisk, który wyłączał wszystkie świecące ekrany, pozostawiając tylko podświetlenie przycisków i wskaźnik prędkości. W nowym modelu jest dedykowany przycisk, ale jest po stronie pasażera i służy również do regulacji głośności, co jest nieco niewygodne. Naciśnięcie i przytrzymanie tego przycisku wygasza ekran i wyświetla godzinę, co wyłącza radio, nawigację itp., co według Ciebie mogłoby być zrealizowane inaczej.
Systemy Apple CarPlay i Android Auto działają bezprzewodowo i łączą się natychmiast, co uważasz za duży plus. Aplikacje map działają lepiej niż ekosystem Citroena. W kwestii puszczania muzyki zauważyłeś 1-2 sekundowe opóźnienie w swoim modelu, a w nowszej wersji auta jest to opóźnienie 1 sekundy, co wydaje się być problemem. Oceniasz intuicyjność działania systemu Citroena jako przyjemną i przejrzystą, a nawigowanie po nim jest łatwe. System jest minimalistyczny, a sterowanie klimatyzacją jest nieco niewygodne, ze względu na niewielką zmianę temperatury po przekręceniu gałki. Doceniasz także obecność wielu portów USB-C.
Aplikacja my Citroen
Aplikacja My Citroen wydała Ci się być prosta, choć średnia pod względem funkcji. Po podłączeniu samochodu byłeś zadowolony z opcji dodawania go do aplikacji bez konieczności wprowadzania numeru VIN. Jednak byłeś lekko zawiedziony, że nazwa auta w aplikacji odpowiada numerowi VIN, co wydaje się być nieco uciążliwe.
Aplikacja powitała Cię wielkim napisem „My” i zdjęciem samochodu, a pod nimi znalazłeś przycisk do umówienia wizyty i skontaktowania się z Assistance. Doceniłeś możliwość wcześniejszego przygotowania trasy i przesłania jej do samochodu, co uważasz za przydatne. Aplikacja dostarcza również informacje o lokalizacji twojego pojazdu, co według Ciebie jest bardzo przydatne.
Raport dotyczący trasy w aplikacji My Citroen dostarcza informacje o czasie jazdy, kosztach i zużyciu paliwa, co uważasz za bardzo przydatne, szczególnie w celu argumentacji o konieczności dołożenia się do paliwa przez żonę.
Jednak zauważyłeś pewien problem z sekcją samochodu w aplikacji. Po kliknięciu w informacje na temat pojazdu, otrzymałeś podstawowe dane, takie jak VIN, przebieg, rodzaj paliwa itp., ale niestety nie uzyskałeś dostępu do dalszych informacji. Możliwe, że to może być błąd w aplikacji. Co do sekcji usług, nie widziałeś tam treści, ponieważ nie jesteś abonentem tych usług. W sekcji „Moje usługi” nie mogłeś znaleźć danych pojazdu, pomimo wielokrotnych prób rozłączania i ponownego łączenia. Wydaje się, że ta funkcja nie działa prawidłowo w Twoim przypadku.
Jazda i spalanie
Citroen C5X z 180-konnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów oferuje płynną i dynamiczną jazdę. Tryb „eco” zapewnia spokojniejszą jazdę, a tryb „normalny” daje zrównoważone wrażenia z jazdy. Tryb „sport” dodaje odczucie dynamiczności podczas naciśnięcia gazu, choć ten efekt może słabnąć po przekroczeniu 100 km/h.
Jeśli chodzi o spalanie, wyniki wskazują na 9,5 l / 100 km przy dynamicznej jeździe, a spokojniejsza jazda pozwala zejść do 8,2 l / 100 km. Skrzynia biegów działa płynnie i pomaga uzyskać jak najlepsze osiągi.
Opinia Konrada, doświadczonego kierowcy z wyczuciem szybkiej jazdy i przyczepności w zakrętach, określa C5X jako sportową limuzynę, która dobrze radzi sobie na zakrętach. Konrad jest posiadaczem Audi TT o mocy 220 KM z systemem Quattro, co pozwala mu porównać doświadczenia z jazdy sportowej między C5X a Audi TT.
Zapraszam do odwiedzenia salonu Uliarczyk
Podsumowanie
C5X
Bardzo udany samochód można go określić sportową limuzyną. Dużo miejsca, dobra ergonomia i komfort są domeną tego auta. Nie omieszkało się francuskich wpadek, ale ma to swój urok. Polecam wykonać jazdę testową.
Zalety
- Fenomenalne siedzenia
- Komfortowe zawieszenie
- Cicha praca silnika
- Płynna zmiana biegów
- Intuicyjny infotainment
- Przestronny bagażnik
- Przestrzenny środek
- Przestronne schowki w drzwiach
- Dobra widoczność
- Jakość kamerki cofania i jej funckje
- Dźwignia do opuszczania siedzeń w bagażniku
- Masa portów USB-C
- Płynne i bezprzewodowe działanie Android Auto i Apple Play
Wady
- Słabe wygłuszenie podwozia
- Pasy i zagłówek tylnej kanapy
- Długi czas animacji systemu
- Brak możliwości regulacji głośności, alertów i kierunkowskazów
- Pokrętło zmiany temperatury klimatyzacji
- Układ szyby sprawiający, że płyny wlewają się do uchylonego okna
- Osłonki progów zbierają dużo zabrudzeń
- Brak miejsca na zdjętą roletkę bagażnika
C5X Oferty
Zbieramy informacje z wielu sklepów w najlepszej dostępnej cenie